De vreme ce sunt sigur ca niciun cititor al acestui mediocru
blog nu a iesit inca la pensie,pot sa presupun ca suntem cu totii familiari cu
sistemul nostru educational.E invechit,facut aiurea si ineficient,multi profesori
prezinta inca reflexe totalitare specifice educatiei comuniste si fac o treaba
de pomana sub pretextul salariilor mici (ca si cand asta ar determina statul sa
le creasca salariile,duh). Cu asta sunt in totalitate de acord.Problema pe care
vreau sa o abordez este,insa,alta si este legata de mentalitatea elevilor.
Am sa fac o a doua presupunere si am sa zic ca cei ce citesc
sunt macar pe undeva pe la clasa a IX-a,cel putin a VIII-a.Cu totii,inclusiv
eu,am zis la un moment dat ceva de genul „frate,eu sunt la filologie,de ce tre’
sa fac io fizica?” sau „frate,eu sunt clasa a VIII-a si vreau sa ma duc la
economic,ce-mi trebuie mie istorie?” sau „frate,prea multe materii,esti nebun”.Practic,elevii
se plang de faptul ca programa nu le permite sa se axeze pe specializarea pe
care si-au ales-o sau urmeaza sa si-o aleaga.
Acum o sa intrebati „vai,Capitanule Mediocritate,pai nu asa
e bine?”.Intr-o utopie perfecta asa ar trebui sa fie.Intamplarea face totusi sa
ne aflam in realitate,deci nu asa trebuie sa fie.
Incercati sa va amintiti ce voiati sa faceti la 14 ani si
comparati cu ce vreti sa faceti acum.Nu ce o sa faceti de fapt,ce vreti sa faceti.Eu cred ca nu e chiar acelasi
lucru. Si totusi de ce nu putem sa facem ceea ce ne dorim?
Raspunsul este un sindrom fictiv pe care il denumesc
„sindromul prescolarului specializat”.Cautam de la varste fragede sa ne
specializam alergand dupa promisiuni de bani multi,slujbe moderne si cuvinte
frumoase precum „economie”, „contabilitate”,” „informatica”, „limbi straine”.Unii
(e drept,nu toti) se trezesc apoi gandind chestii precum „contabilitatea ma
plictiseste”, „nu inteleg informatica” , „nu stiu alta limba in afara de
engleza” si isi dau seama ca ce fac nu e pentru ei.Acolo s-a ajuns exact
datorita dorintei de a face doar obiectele pe care le vrei si de a scapa de
obligatia de a invata lucrul mecanic si de a citi Ion.
Specialziarea completa este o fatalitate.O data ce te-ai
axat complet pe un domeniu,abandonul inseamna ani intregi pierduti,si in
societatea asta,anii pierduti sunt la randul lor o fatalitate.Acesta este
motivul pentru care inveti lucruri aparent inutile in liceu.Sunt portite de
iesire in caz ca decizi sa renunti in ultimul moment.
Ca sa nu credeti ca scriu chestiile astea ca sa educ,va dau o melodie a unor baieti cu a caror muzica nu v-as recomanda sa va cresteti copiii.On-topic,desigur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu