joi, 7 noiembrie 2013

Reguli

Stiu ca am mai abordat subiecte precum educatia si mentalitatea celor angrenati in masinatiile acesteia,dar este un subiect pentru care am un interes destul de ridicat si nutresc o oarecare pasiune,pentru ca pana la urma,de acolo pleaca toata societatea.Sunt constient ca unii cititori vor considera ca ma repet sau ca sunt plictisitor si imi pare rau ca nu reusesc sa captez atentia tuturor.

Pentru cei ce nu il cunosc personal, Capitanul Mediocritate este la facultate. Acolo acesta face un modul pedagogic optional pentru ca de ce nu. Acolo sunt niste oameni care vorbesc despre empatie, intelegerea oamenilor, metode practice de ajutare a elevilor, psihanaliza si alte chestii destul de interesante pe care deocamdata nu le-am vazut aplicate de niciun profesor in afara unuia. Eu insa, fiind un prolific intelectual autodidact care ma aflu, am ajuns la niste concluzii relevante si practice in doua zile, din doua intamplari pe care nu am sa le mentionez in mod direct ca sa pastram un ton obiectiv si general. Aceste concluzii, desigur, nu vor fi aplicate niciodata.

Prima intamplare se leaga in principal de atitudinea profesorilor si de reguli.Presupun ca ati experimentat sau cel putin ati auzit de profesori care aplica niste reguli "comuniste" cu un zel aproape fanatic si ajung chiar sa creeze conflicte si antipatii fata de elevi bazate in mod absurd pe aceste reguli. Cunosc un caz in care o profesoara a ajuns sa ameninte o eleva cu violenta pe baza regulilor de conduita ale liceului si a fost suspendata. Va intrebati probabil de ce ar face profesorii asa ceva.
Raspunsul pe care l-am gasit eu are intr-un fel legatura cu spalatul pe creier. Profesoara  probabil a fost si ea educata dupa un set de reguli aplicat fara judecata si, ca atare, il aplica si ea acum in acelasi fel. Si stiti de ce are loc spalatul pe creier? Pentru ca regulile impuse de scoli nu sunt absolut niciodata EXPLICATE.

Regulile din scoli nu sunt cutume ca injuraturile, ele au la baza anumite rationamente, cu toate astea sunt aplicate irational. Niciun profesor nu explica elevilor de ce le sunt interzise anumite lucruri si nu fac decat sa aplice regulile, putin ca la inchisoare. La inchisoare este un mediu destul de ostil si neplacut si orice reguli sau obiceiuri de acolo vor fi abandonate de detinuti dupa eliberare. La fel si cu scoala, doar ca la scoala ar trebui teoretic sa inveti chestii bune. Copii sunt invatati chestii bune intr-un mediu ostil, motiv pentru care, asociind respectivele chestii bune cu mediul ostil, nu le vor mai aplica in restul vietii. Ganditi-va la un copil crescut intr-un mediu catolic foarte strict care ajunge pe la 17 ani sa se joace de-a satanistul.

Sa luam uniformele. Liceul isi promoveaza regula intr-o maniera asemanatoare cu "daca nu purtati uniforma, veti fi castrati cu o foarfeca de gradina" . Elevii fac tot posibililul sa evite uniforma si dupa ce termina liceul fug de uniforma ca de ciuma bubonica. Totusi care ar fi fost reactiile daca regula asta ar fi fost prezentata cam asa : "Copii, liceul a hotarat sa adopte o uniforma pentru ca nu vrem sa va diferentiem dupa statutul social si pentru ca vrem sa va inducem o maturitate in privinta vestimentatiei, maturitate de care s-ar putea sa aveti nevoie mai departe. Speram sa nu credeti ca vrem sa va suprimam dreptul la libera exprimare si speram sa ne intelegeti." ? Eu as zice ca putin mai bune. Nu mai vorbesc de flexibilitatea acestei reguli, pentru ca sunt profesori care se grabesc sa categoriseasca drept "Curva Babilonului" o fata care a indraznit sa aibe niste dungi de alta culoare pe bluza.

Sa mai luam un exemplu, ca unul nu e niciodata de ajuns. Fumatul. Stim ca fumatul nu e permis in scoli si e destul de logic de ce, e un viciu. In scoli regula fumatului este prezentata cu aproximatie in felul urmator: "Cine va fi prins fumand, i se vor scadea 11 puncte la purtare,va fi biciuit in public, se vor arunca cu pietre in el, va fi exmatriculat si exilat din tara pe viata." In loc de asta,ce ziceti de un "Copii, intelegem ca unii dintre voi fumeaza, o faceti pe raspunderea voastra, dar noi avem ca scop educarea copiilor si nu ne putem asuma riscul ca voi sa impingeti catre obiceiuri proaste elevii de care noi suntem responsabili" ? Parca suna putin mai frumos si mai convingator.

E adevarat ca nu merge mereu, dar commom sense-ul si ideea de colaborare sunt arme foarte puternice. Dar avand in vedere ca ideea de colaborare nu este niciodata adusa in discutie si Dumnezeu este un simplu subordonat al profesorilor, pe cand elevii sunt niste viermi insignificanti, acestia din urma o sa vada in scoala un inamic, si pe buna dreptate. Ajungem aici la intamplarea a doua, care se leaga de copiatul la facultate. Acum veti spune "Vai, tu, Capitanule Mediocritate, si ce?" . Eu am un rationament posibil gresit, dar am sa-l expun oricum, e parerea mea si sunt cetatean cu drepturi. Avand in vedere scarba justificata a elevului pentru scoala, e normal ca aceasta sa vrea sa-i invinga autoritatea copiind. La facultate insa, treaba sta mai altfel. Nu mai e nimeni sa-ti critice vestimentatia, sa iti interzica sa fumezi, teoretic acolo studiezi un domeniu care iti place si nimic pe langa. Asadar, de ce sa vrei sa inseli facultatea la un test care conteaza foooarte putin per total? Din obisnuinta. Te-ai obisnuit sa-i inseli nonsalant pe cei care vor sa te invete ceva, chiar si cand nu e cazul.

Ne plangem des de mentalitatea conationalilor dar iata ca, partial, nu e vina lor. Cand in cei 18 ani de copilarie esti invatat 7 ani sa ai bun simt si 11 sa nu, nu e de mirare cati nesimtiti exista. Daca in schimb, in loc de schimbarea in fiecare an a examenelor si introducerea clasei 0 si 13 si 14.5 s-ar propune explicarea regulilor si, in general, comunicarea, s-ar schimba multe. Zic.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu